Оновлено
2013-08-29
17:34

ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії

ВРАЖЕННЯ І МІРКУВАННЯ

 

Традиційно, на початку лютого відбулося творче змагання юних хіміків, огляд здобутків кращих вчителів Чернівецької області. Перший тур – теоретичний вперше відбувся на базі комунальної обласної загальноосвітньої школи-інтернату «Багатопрофільний  ліцей для обдарованих дітей». Директор навчального закладу Семанюк М.К. подбала про створення хороших умов для роботи школярів: кожний учень був забезпечений окремим робочим місцем, кімнати світлі і теплі; налагоджено роботу гардеробу, чергування в коридорах. Процедуру отримання учнями завдань та їх виконання, роботу журі ретельно контролювала голова оргкомітету, заступник директора Департаменту освіти і науки, молоді та спорту облдержадміністрації п. Тарангул Л.М. Належно організовано допомогу учням, за потреби, у  перекладі завдань з української мови на румунську; цим займалася група вчителів-хіміків, які володіють хімічною термінологією різними мовами.

Вельми позитивним є залучення до роботи у журі викладачів ЧНУ, Буковинського державного медичного університету, Чернівецького факультету Харківського політехнічного інституту, вищих професійних училищ і коледжів м. Чернівці.

 

Другий тур – експериментальний – відбувся у лабораторіях хімічного факультету Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича.  Голова журі Олімпіади, декан хімічного факультету ЧНУ, доктор хімічних наук, професор Лявинець О.С. розповів учням і вчителям про історію хімічного факультету, вручив кожному учаснику диплом, буклет про хімічний факультет. Учні випускних класів отримали ще й у електронному варіанті описи деяких цікавих хімічних дослідів. А потім почалася експериментальна робота учасників Олімпіади.

Для експериментального туру було підготовлено 8 лабораторій, по дві на кожний клас. Кожний учень отримав індивідуальне завдання, повний комплект лабораторного посуду, обладнання для проведення експериментів. Надзвичайно важливий момент експериментального туру – техніка безпеки. Викладачі ЧНУ пояснили основні правила роботи у лабораторіях і потім контролювали їх дотримання. Цього року, як і у попередні роки, ніяких надзвичайних подій не сталося. Цікаво було спостерігати, як учні обирали шляхи виконання завдань, чаклували з пробірками, колбочками, реактивами, розчинами, бюретками, індикаторами, газовими пальниками, терезами для досягнення мети.

 

            Поки учні впрівали від напруженої роботи була можливість поміркувати з учителями про рівень організації Олімпіади, пропозиції щодо поліпшення її проведення, стан освіти в Україні.

            Приємно було почути, що у ліцеї с.м.т Кельменці, вчитель хімії Голубев В.Ф. створив мережу для користування Інтернет ресурсами у будь-якому куточку навчального закладу. Тепер є можливість доповнювати навчальний матеріал підручників. До речі, практично всі представники шкіл говорити про недоліки сучасних підручників з хімії: мало конкретної інформації, книги погано вичитані, в них чимало помилок.

            Всі вчителі висловили думку про необхідність знову створити банк олімпіадних задач і завдань для практичного туру. Ця робота повинна проводитися постійно. Спочатку потрібно створити базовий блок, а потім його постійно поповнювати. Можливості для публікації є – хоч би газета «Освіта Буковини». Цю роботу належить робити не поспіхом, ретельно вичитуючи і перевіряючи завдання.

            Після завершення теоретичного туру учням потрібно дозволяти взяти завдання, щоб вони могли дома з учителями їх проаналізувати і розв’язати, якщо це не вдалося на Олімпіаді.

            Чимало учителів, особливо віддалених районів, пропонують проводити Олімпіаду за один день. Для цього можна зменшити кількість завдань теоретичного туру. Таке побажання було зумовлено і тим, що виникла затримка з поселенням у гуртожиток школярів з Сокирянського району. Вони встали й виїхали дуже рано, а після завершення першого туру Олімпіади, ще зо дві години тинялися, поки їм надали житло.

 

            Чимало зауважень висловили члени організаційного комітету і журі: в задачах теоретичного туру є чимало помилок, назви деяких хімічних сполук не відповідають сучасній термінології, завдання треба було ретельно вичитати, необхідно давати задачі практичного спрямування, навчальний матеріал задач молодших класів вивчають у старших класах, в 11-му класі повинно бути більше задач з органічної хімії, доцільно збільшити кількість складних задач, для 10-го класу задачі були простенькі, до складання завдань теоретичного туру слід залучати викладачів вищих навчальних закладів, варто фінансово стимулювати учителів до роботи з обдарованими дітьми, преміювати вчителів – керівників призерів і переможців Олімпіади. Окреме побажання стосується організації експериментального туру – вже вкотре не виділено коштів для придбання реактивів, фільтрувального паперу, серветок, питної води для учнів тощо.

 

Усі фахівці – хіміки вважають, що необхідно активувати роботу з обдарованими дітьми. Це повинна бути системна, постійна робота, а не короткотривалі заняття перед IV етапом Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії. Дещо у цьому напрямку вже роблять викладачі хімічного факультету ЧНУ. Написано і видано навчальні посібники для 7, 8 і 9-го класів. Перші два рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для загальноосвітніх шкіл. Є позитивні відгуки про ці посібники, чимало учителів користується ними, але школи не отримують їх. Організовано школу «Хімік Буковини». Щосуботи, протягом навчального року, безкоштовно проводяться заняття для учнів 9, 10 і 11-тих класів. Хто ще не прийшов на хімічний факультет ЧНУ, можете це зробити й тепер – двері відчинені для всіх бажаючих. Викладачі хімічного факультету ЧНУ вже проводять і погоджуються надалі на громадських засадах проводити факультативні заняття у школах м. Чернівці і районних центрів; необхідно тільки зібрати допитливих і погодити час зустрічі.  

            Попри деякі негаразди, критичні доброзичливі зауваження усі – учні, керівники команд і вчителі, викладачі ВНЗ, члени журі, задоволені спілкуванням, обміном думками з колегами, оцінюванням реального стану й стурбовані перспективами освіти в Україні.

            Це все бачив і чув                                                 

експерт-консультант

проф. Ярема Тевтуль,

член НСЖУ

 

Ваші зауваження, запитання та пропозиції:webmasterЛr„Ч@%]И<Ќchnu.edu.ua
 © 1999-2010 Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Програмування: Крамар А.В.